Monday 5 November 2012

info...! check it out..

  1. gosok gigi selalu. racun atau kotoran yg melekat pada gigi dapat menyebabkan bermulanya penyakit di bahagian lain seperti buah pinggang,mata dan juga hati. jika kamu tidak mahu organ2 penting ini menjadi mangsa keganasan bakteria & kotoran di gigi,gosoklah gigi kamu 2 kali sehari. sekurang2nya. 3kali adalah lebih baik. cara lain yg lebih baik ialah kerap floss gigi dan gosok lidah kamu sekali. ayuh,selamatkan diri kamu sekarang!

  2. biar otak berfikir. kamu ingin otak kamu terus tajam dan ligat? kuncinya ialah melatih otak untuk berfikir. latih otak kamu dgn mempelajari bahasa asing,mengisi teka silang kata,menyusun jigsaw puzzle dan bermain saidina. semuanya adalah cara utk terus mengasah kemampuan otak.

  3. batuk oh batuk. batuk adalah tindak balas semulajadi utk menyingkirkan kotoran & kuman dimna ia dpt membantu menghalang salur pernafasan drpd terkena sebarang jangkitan dan memasuki paru2 yg boleh mnybabkan pnykit serius.tindak balas ini akn menghasilkan lendir dan kahak. kebanyakan batuk tdk berbahaya. minum lebih bnyk air utk mngelakkan kahak. atau cara yg lebih sesuai madu yg dicampurkan air panas,teh dan jus lemon sesuai utk batuk yg kering dan kerap.

  4. bermain dgn haiwan peliharaan. bermain dgn haiwan peliharaan boleh menghilangkn aura negatif yg ada pada diri. percayalah,rasa stress atau apa saja aura negatif boleh pergi dgn sendirinya apabila kamu bermain dgn si comel ataupun si bulat. selain itu,memerhatikan ikan di akuarium juga boleh buat hati rasa tenang dan tenteram. jadi,cubalah hari ini.

  5. bahaya minuman bersoda.minuman bersoda mengandungi tahap kandungan gula yg tinggi. lebih memburukkan, soda sebenarnya boleh membuatkan ginjal seseorang lebih mudah terkena gangguan.mereka biasanya akan mengalami sakit pada pinggul dan bhgian belakang. malah ada sesetengahnya mempunyai kesan pada air kencing serta muntah. utk menghindarinya,minumlah air putih kerana ia dapat membantu membuang pelbagai kandungan di dalam tubuh yg mnyebabkan terbentuknya batu ginjal.

  6. sumber dari: karangkraf.

     

No comments:

Post a Comment