Tuesday 6 November 2012

Hidup mesti berani.

setiap org mempunyai perasaan takut. tak kisahlah takut pada manusia,ular,tikus,labah2 mahupun hantu. ada juga yg takut pada cabaran,kegelapan,keseorangan,kegagalan dan mcm2 lagi. Dlm menghadapi ketakutan,ramai diantara kita yg cuba utk menghindari/lari dari ketakutan tersebut. sedangkan tnpa kita sedar ketakutan itu sebenarnya boleh dijadikan pengajaran dan panduan dlm hidup. ketakutan kita pada hari ini juga menjadikan kita seorang yg lebih berjaya kelak. jadi,mulai saat ini kita perlu belajar mnghadapi rasa takut itu. tiada yg mustahil asalkan kita sndiri ada kemahuan dan tekad.


  • fikiran semata-mata
    rasa takut itu sebenarnya lahir dlm pemikiran kita sendiri. jadi ia berarti kita mampu utk menghadapinya. perasaan takut itu juga seharusnya dilawan dgn pemikiran yg lebih baik.yakinkan diri anda bhwa anda boleh utk mengatasinya.misalnya,jika pun anda takut kehilangan kekasih,jgn sampai anda melakukan perkara yg bodoh. malah,jika ditinggalkan sekalipun,anda harus berterima kasih kepadanya. jgn takut sbb tak dapat melupakn,bunga bukan sekuntum,kumbang bkn seekor. esk2 kamu dgn org lain jgak.
  • atasi ketakutan itu
         ketakutan yg anda rasakan itu tdk akan berpanjangan. jika anda cuba seupaya mungkin utk mengatasinya,nescaya perasaan takut ini akan beransur hilang secara perlahan-lahan. sentiasa beringat yg anda tidak mungkin akn menderita sehingga dimasukkan ke hospital. contohnya apabila takut utk berucap di hadapan org ramai. sememangnya anda akan berasa gementar,tp keyakinan diri perlu ada. dgn latihan yg mencukupi,anda pasti akn dpt melaksanakannnya dgn baik. anda harus bersyukur sebab diberikan peluang yg sedemikian.jika tidak hari ini,bila lagi. bahkan,pngalaman yg akn anda dapatkan itu lah yg amat bernilai.
  • tonjolkan keberanian
walaupun rasa takut yg menghantui diri anda itu sukar diatasi,cuba tampil berani...atau senang cakap berlagak berani. cara ini ternyata amat berkesan apabila seseorang itu berada dlm keadaan yg terdesak. misalnya apabila kita berjalan seorang diri di satu tempat. ada pulak individu yg tdk dikenali. biarpun masa itu anda berasa amat takut,tunjukkan saja yg kamu berani & cool. lama kelamaan rasa berani itu akn terbit sendiri dlm diri. tp kalo takut hantu,aku no comment!haha.
  • buat saja!
tak perlu nak fikir lama2 tentang sesuatu perkara. cuba jadi sedikit berani. sebagai contoh,anda teringin nak naik roller coster. tp takut! jd mcm mana. oleh itu,atasi rasa takut itu dgn lakukan saja. org lain ok je,tp knpa anda perlu panik. kalau bkn sekarang anda nak cuba semua itu,takkan nak tunggu dah tua nanti. cuba dulu,dan lihat bagaimana. ada sesetengah individu yg msh tdk dpt menerimnya.jadi itu bergantung pada seseorang individu tersebut.
  • cabar diri sendiri
setiap rasa takut anda itu akn menghalang anda melakukan sesuatu. contohnya,anda berminat utk cuba potongan rambut yg berbeza,tp takut hasilnya buruk,lalu menyesal. hello,kalau tak buat silap sekarang mcm mana nak jadi the best utk masa akn dtg. take chances.make mistakes. that's how u grow!

  • jangan berputus asa
biasalah,sudah menjadi lumrah kalau usaha yg dilakukan buat kali pertama menemui kegagalan. begitu juga jika usaha kedua & ketiga masih belum membuahkan hasil. jgn terus bersikap putus asa. apabila satu ketakutan berjaya anda tangkis,pasti ketakutan lain pun anda dapat atasinya juga. ingat,tiada kejayaan tanpa kegagalan,dan kejayaan yg berterusan perlukan komitmen!









No comments:

Post a Comment